مبتکر طرح انسداد مرزهای ایران
شهید صیاد شیرازی در فروردین ماه سال ۵۹طرح انسداد مرزهای ایران را مطرح میکند و طرح اجرایی میشود.
۲ – آزاد سازی کردستان ایران
در سال ۵۹وضعیت کردستان بسیار بد بود و پادگانهای ارتش تنها اجازه داشتند از پادگان خود محافظت کنند و شهر در دست منافقین بود. صیاد شیرازی هم همزمان طرح انسداد مرزها را به سرتیپ فلاحی ارائه کرده بود و ایشان هم گفتند اگر راست میگویید بروید و کردستان را آزاد کنید. در این میان شهید صیادشیرازی با تلفیق گروهی ویژه (سرگرد صیادشیرازی، رحیم صفوی، احمد سالک، سروان حسامهاشمیو سروان محمد کوششی) از سپاه و ارتش طرحی را ارائه کرد که بتوان کردستان ایران را از دست منافقان و ضد انقلاب آزاد کنند. این طرح نتوانست عملی شود و تنها رئیس جمهور میتوانست دستور اجرای آن را بدهد تا اینکه این گروه با ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور وقت دیدار کردند. در این دیدار بنی صدر به این گروه اجازه داد تا با طرحی که دارند کردستان با مرکزیت سنندج را آزاد کنند. صیاد شیرازی به بنی صدر میگوید آیا اجازه دارم در این عملیات نماینده رئیس جمهور باشم و بنی صدر هم این اجازه را به صیاد میدهد و آنها بلافاصله با ۱۰۰نیروی عملیاتی حرکت میکنند. تنها میتوانم بگویم که وضعیت آنقدر بحرانی بود که فرودگاه سنندج برج کنترل نداشت و وقتی هواپیمای نیروها به زمین نشست چندین خمپاره به سمت ما پرتاب شد و چندین نفر در جا شهید و زخمیشدند. ولی صیاد شیرازی با حضور خودش و با ادغام سپاه و ارتش در این عملیات توانست کردستان را آزاد کند.
۳ – آموزش نظامیبه نیروهای سپاهی
نیروی سپاه از دل مردم برخواسته بودند و جان برکف برای دفاع از کشور و نظام آماده بودند ولی آموزشهای نظامینمیدانستند و شهید صیاد شیرازی با تمام توان بحث آموزش نظامیبه سپاه را ایجاد کرد
۴ – مبتکر ایجاد بسیج مردمی
شهید صیاد شیرازی وقتی که در سال ۵۸ناوهای آمریکایی وارد خلیج فارس شدند گفت این یعنی اعلام جنگ و ما باید مردم را برای این موضوع آگاه کرده و آموزش دهیم. برای همین در روزهایی که هنوز نام بسیج مطرح نبود در شهر اصفهان افراد آموزش دیده ای را برای تشکیل گروههای مردمیو ارائه آموزش انتخاب کرد و مساجد را به عنوان پایگاههای مردمیبرای اجرای این طرح انتخاب کرد. آن زمان مسئول آموزش مردمیاصفهان سروان عطا الله صالحی بود که امروز فرمانده ارتش جمهوری اسلامیایران است.
۵ – مبتکر طرح کربلا و آموزش نظامیبه بسیجیان
بعد از عملیات طریق القدس شهید صیاد شیرازی گفت: نقش مردمیبسیار در جنگ موثر بود و سپاه باید امکانات داشته باشد تا مردم بیشتر حضور داشتند. برای همین طرح کربلا را مطرح کرد. در این طرح۲۰پادگان ارتش در ابتدای سال ۶۰آماده پذیرش بسیجیان و آموزشهای نیروهای داوطلب مردمیشدند.
۶ – ترمیم و بازسازی نیروهای مسلح
بعد از دفاع مقدس ایشان رئیس بازرسی کل نیروهای مسلح شدند و با هیاتهای تخصصی که تشکیل دادند توانستند موجب بازسازی نیروهای مسلح شود و به نوعی موجب به روز شدن و تحرک نیروهای مسلح شدند.
۷ – تشکیل هیئت معارف جنگ
شهید صیاد شیرازی برای اینکه فرماندهی و نحوه فرماندهی عملیاتها در دوران دفاع مقدس به فراموشی سپرده نشود و تجربیات جنگ به دانشجویان دانشگاه افسری منتقل شود هیئت معارف جنگ را در سال 1373 ( جهت تهیه و تدوین تاریخ جنگ و انتقال معارف جنگ به نسل جوان ارتش ) تشکیل داد.
رهبر انقلاب در صحبتهای خود درباره هرگونه رابطه ایران با آمریکا، بارها و بارها نسبت به دو نکته به طور خاص هشدار دادهاند: مقابله با نفوذ آمریکاییها و عدم اعتماد به آنها. اطلاعاتی که سردار سرلشکر دکتر «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام فاش کرد، نشان میدهد که نهتنها نفوذ آمریکاییها و اعتماد به آنها در فضای علمی کشور در شرف ورود به مرحلهای تازه است، بلکه ظاهراً برخی مقامات دانشگاهی در کشورمان با مهماننوازی ویژهای که از ایرانیها سراغ داریم، به استقبال تلاشهای جاسوسان آمریکایی برای براندازی در کشورمان رفتهاند. سفر هیئتی به ظاهر علمی از آمریکا (که در رأس آنها عضو سابق سازمان سیا قرار داشت) به کشورمان و بازدید آنها از دانشگاهها و پژوهشگاههای مهم ایران، باید زنگ خطری باشد که امیدواریم برای دولت به صدا درآمده باشد و یا دستکم از این پس به صدا دربیاید.
تجربهی تاریخی نشان میدهد که نظام سلطه در آستانهی برگزاری انتخابات، پروژههای ضدامنیتی را علیه جمهوری اسلامی ایران کلید میزند. مه به برخی از آنها اشاره می شود. طرحهای دشمن به اقتضای ماهیت شرایط، متفاوت است و حسب شرایط یکی از آنها یا ترکیبی از آنها را به کار میگیرد. از جمله مهمترین آنها میتوان به چند مورد زیر که در ایام انتخاباتهای گذشته نیز انجام شده اشاره کرد: ۱. نفی ماهیت اجتماعی انتخابات: با توجه به اینکه اهمیت انتخابات به کاربست قدرت اجتماعی در حوزهی مدیریت سیاسی برمیگردد، دشمن تلاش میکند تا انتخابات را در کشور مقولهای صوری نشان دهد که نمیتواند سرنوشت سیاسی را تحتتأثیر قرار دهد. در این فضا، مباحثی از این قبیل شایع میشود که همهچیز از قبل شکل گرفته و انتخابات بیتأثیر است. در مقابل این سیاست، بایستی تاریخ تحول جمهوری اسلامی و نقش سازندهی دورههای مختلف انتخابات در آن تبیین شود تا اینکه مشخص گردد که در جمهوری اسلامی، ادارهی جامعه به انتخاب مردم متکی بوده و هست. به عبارت دیگر، انتخابات منصهی ظهور اراده و قدرت مردم است و این رویکرد اجتماعی لازم است برجسته شود. ۲. نفی ضرورت: در این رویکرد، تلاش میشود که رأی افراد غیرضروری نشان داده و چنین شایع شود که بهقدر کفایت دیگران حضور دارند و لذا نیازی به مشارکت ما نیست. بعضاً نیز این عدم ضرورت بهدلیل نبود فرد یا کاندیدای خاصی توجیه میشود. درهرحال باید دانست که مشارکت حدومرز ندارد و لذا حضور بیشتر به واقعیتر شدن نتایج کمک میکند. لذا راهکار مقابله با این سیاست، نشان دادن نقش افراد در کلان انتخابات است. این موضوع باید تبیین شود که هر فرد در انتخابات ارزش خاص خود را دارد. ۳. نفی سلامت: در این رویکرد سعی میشود تا فرایند انتخابات نفی شود و در مجموع، اقدامی ناقص یا یکسویه ترسیم شود که نمیتواند ارادهی عموم را نشان دهد. در مقابل این رویکرد، لازم است شفافیت حقوقی و قاطعیت مدیریتی در اجرای قانون ملاک باشد تا هیچکس نتواند حریم حقالناس را نقض کند. در مجموع، اتخاذ سیاستی مبتنی بر قانونگرایی، عدالت، انصاف و شفافیت، میتواند ابزارهای دشمنان را در فضای مجازی و عینی، ناکارآمد سازد.